onsdag 12 oktober 2016

Svensk kultur och Nato.

En intressant reflektion som uppenbarade sig idag är att alla våra stridsuppgifter är kopplade till en efterhandssituation där en angripare redan är här. Inom tävlingsidrott hade säkerligen flera uttryck sig frågande om ett fotbollslag inte tränade på anfall utan endast byggde sitt spel på att kontrollera egen planhalva. Även det mest defensiva fotbollslag vet att kampen mellan två lag sker på offensiva och defensiva principer. Det blir oerhört svårt att vinna om man inte får anfalla in på motståndarens planhalva. Jämförelsen mellan idrott och försvar är endast intressant ur ett principiellt resonemang. Vårt försvar tränar endast på uppgifter på egen planhalva. Det är idag otänkbart att föra ett resonemang som bygger på offensiva principer. Jag tror att den defensiva försvarsprincipen påverkar oss mer än vad vi tror, avseende doktrin-, metod-, materiel-, och kompetensutveckling. Principen utesluter inte ett offensivt agerande om det sker inom en defensiv kontext. Den offensiva aspekten av militärt agerande är viktig för att skapa handlingsmöjligheter för politiska och militära chefer.
Den defensiva inställningen genomsyrar vårt samhälle och bidrar säkerligen till den restriktiva hållningen mot Nato.
Troligen skulle det vara möjligt att härleda det defensiva tänkandet till jantelagen där ingen är mer värd en någon annan och där det är fult att sticka ut.
Rädslan för att sticka ut, avundsjuka och förakt har troligen haft hämmande effekter på Försvarsmaktens utveckling vilket påverkat vårt defensiva uppträdande.
Tanken om ett försvar som endast agerar på egen mark har säkert en historisk koppling till den gamla pliktlagen och det politiska arv som format Sverige. Försvaret har inte längre den nummerär som krävs för ett omfattande djupförsvar över ytan. Dagens lilla styrka kan endast i samarbete med andra lyckas med uppgiften att försvara Sverige. Valet har gjort av vår politiska ledning som aktivt valt bort försäkringen till ett heltäckande skydd. Likt en bilförsäkring som kan vara hel-, halv- eller trafikförsäkrad har vi valt trafikförsäkring.

Med dagens omvärldsutveckling har försvaret reducerats ner vilket påverkar användningsområdet. Idag är vi helt beroende av stöd från andra länder vilket påverkar vår utvecklig än mer. Metodutvecklingen av försvarsprincipen att mottaga stöd för från andra för att försvåra för en angripare att etablera sig blir troligen än mer talande i framtiden vilket påverkar den individuella kreativiteten än mer. Att utbilda officerare som känner sig begränsade redan i skolbänken medför en mental restriktion. Individen känner sig troligen styrd till att tillämpa stereotypa lösning för att resurserna aldrig är tillgängliga.

Jag hävdar att vi inte har förlorat vår offensiva förmåga den har aldrig funnits i moderntid, det som vi har förlora är vår defensiva förmåga. Rent logiskt borde därför ett Natomedlemskap vara högintressant för Sverige. Men varför finns det ett natomotstånd? Jag tror att medlemskapet går i mot den nationella svenska kulturen som skapats genom år av indoktrinering. Det är inte Nato som är den huvudsakliga frågan, utan snarare om vi skall överge vår kultur och kliva ut på oprövad mark.

Som skattebetalare kan man fråga sig varför vi fortsätter att satsa pengar på en verksamhet som inte verkar kunna lösa sin uppgift. Utifrån det perspektivet kanske en nedläggning eller nerskalning vore att föredra. Varför finns det en tung organisation till så få verkansdelar. Det kan säkerligen finnas många aspekter som förklarar mängden stabsofficerare: romantisk bild och arv; egen generering av arbetsuppgifter; oklar arbetsmetodik; otydlig organisation; otydliga mandat och befogenheter.
Men det kan finns andra aspekter som måste beaktas, Försvarsmakten är otroligt viktig för samhället. Jag upplever att försvarsförmågan inte är den central aspekten. Förmågan att bibehålla en stark försvarsindustri, försvarsmaterielutveckling och internationella politiska poänger känns ofta mer prioriterat. FMV använder en stor dela av försvarsbudgeten för att finansiera sig själv och bedriva materielutveckling, anskaffning och vidmakthållande åt en kund, Försvarsmakten. På ett liknade sätt finansieras Fortverket som underhåller lokaler som Försvarsmakten hyr. Dess lokaler har betalats av Försvarsmakten under byggnationen för att sedan lämnas över och förhyras av Försvarsmakten. Dessa myndigheter har dessutom vinstkrav vilket känns märkligt när pengarna skall cirkulera tillbaka till statskassan. Om en myndighet har ett vinstkrav borde det finnas ett intresse att skapa fler kunder. Men polisen, kustbevakningen, tullen, och räddningstjänsten sköter sin verksamhet skild från FMV.
Som jobbmotor blir Försvarsmakten en samhällsviktig funktion, underleverantörer och konsulter bygger sin verksamhet på att leverera tjänster och produkter till både Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Fortverket. Samhällsekonomiskt blir det viktigt att bibehålla en försvarspolitiskriktning som inte hotar den tysta affärsmässiga överenskommelse som finns mellan de olika parterna.
Försvarsmakten kommer att vara viktig i framtiden men kanske inte i den traditionella bemärkelsen försvar av Sverige utan som en viktig kugge för att generera försvarsmateriel och sysselsättning.