söndag 9 oktober 2016

Reflektion efter partiledardebatten

Regering:
Den arge
Den naive
Den verklighetsfrånvarande

Opposition:
Den känslolöse
Den sure
Den ilskne
Den skenhelige
Den oinbjudne

Dagens partiledardebatt lämnar mycket att önska, lika upplyftande som att se en målad vägg torka. Den arge, den naive och den verklighetsfrånvarande mötte den känslolöse, den sure, den ilskne och den skenhelige i en debatt. När dessa individer pratar abstrakta problem som integration låter det ibland nästan som att de kan något. När det blir konkreta frågor lyser okunskapen igenom och resonemanget upplevs svamligt och osäkert t.ex. järnväg och säkerhetspolitik.
En lärare sa engång att svenskpolitik har förlorat sitt syfte och är endast till för att rättfärdiga den enskildes olika behov. Genom en ökad globalisering försvagas den enskilda staten på grund av att beslut tas i en annan kontext, ett exempel kan var den globala ekonomin som sammanlänkar de flesta länder. Jag har inte bestämt mig om jag håller med. Oavsett vilken makt som riksdagen och regering har så verkar systemet ha fallerat.

Varför kan ingen svara på en konkret fråga? jag ser björklunds rakhet idag som ett olycksfall i arbetet han svarade på en Nato fråga från Sjöstedt.

Det kanske är på tiden att det demokratiska systemet i Sverige ses över, annars är risken att den oinbjudne får någon form av utökad makt och påverkan. Tidigare ansåg jag att USA hade ett konstigt system, kunde det verkligen vara demokrati med endast två partier. Men tanken har utvecklats och jag tror att det är den enda vägen framåt. Inför ett primärval för att välja två partier, därefter ett val för att avgöra vilket av de två partierna som skall regera. Tror systemet skulle fungera i hela norden.

Det största problemet jag har med våra politiker är att ingen uppfyller mina krav på en statsminister. Nu kan det vara så att jag ställer orimligt stora krav. Men jag kan tycka att en statsminister skall utstråla en politisk säkerhet, en viss bitskhet i replikerna och ett politiskt självförtroende. När en statsminister tallar skall det genomsyras av kunnighet och professionalism. Det är något som fullständigt saknas idag bland samtliga partiledare.
Är det då konstigt att den politiska kartan blir fragmenterad när etablerade partier tillåter den oinbjuden att samla enkla politiska poäng genom att bara vara närvarande.
Om inte det politiskasystemet reformeras kommer snart en regering vara uppblandad med högerextrema inslag, vilket inte längre verkar skrämma etablerade partier som suktar efter makt, principer är tydligen till för att överges.


OBS! Ni kan själva sätta namn och partitillhörighet på benämningarna.